دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ

فهرست مطالب

اگر این روزها به اطراف خود نگاه کنید افرادی را مشاهده میکنید که در حال استفاده از اینترنت و فضای دیجیتال هستن. وب سایت ها ، اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی کاملا در زندگی مردم ایران رسوخ کرده اند و دیگر دنیای بدون اینترنت و فضای مجازی را حتی نمی توان تصور کرد!

البته می توان گفت این گستردگی استفاده از اینترنت و ابزارهای دیجیتال از نگاه بیزینس و برای مدیران کسب و کارها یک فرصت بی نظیر است.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) در یک کلام یعنی بازاریابی با ابزارهای دیجیتال. در ادامه با بکتاژ همراه باشید.

مفهوم دیجیتال مارکتینگ

به صورت کلی، هر کاری که شما در آن از ابزارهای دیجیتال (مثل پنل های sms ، وب سایت ها ، ایمیل و…) برای ثبت انواع تبلیغات، فروش، نظرسنجی یا معرفی محصولات یا خدماتتان استفاده کنید، نوعی بازاریابی دیجیتال است.

دیجیتال مارکتینگ مرزبندی مشخصی ندارد که لیستی از ابزارها و وظایف را برای آن تعریف کنیم اما براساس تجربه و کارهای متداول می‌دانیم بیشتر چه کارهایی زیر عنوان دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند.

دنیای دیجیتال مارکتینگ واقعاً گسترده است. قدم اول برای ورود به این دنیا، شناخت تکنیک‌ها و ابزارهای آن است. در این بخش تمامی عناصر اساسی دیجیتال مارکتینگ را به صورت مختصر و مفید توضیح می‌دهیم.

وبسایت مارکتینگ

رایج‌ترین روش پیوستن به دنیای دیجیتال، راه‌اندازی وب‌سایت است. امروزه وب‌سایت‌ها کاربردهای بسیار وسیعی دارند. به کاربران این امکان را می‌دهند که در آن‌ها تحقیق کنند، با کارشناسان گفت‌وگو کنند، نظرات کاربران دیگر را بخوانند، ویدئو تماشا کنند، محصولاتی را خریداری کنند، سفارش‌ها را دنبال کنند و…

وب‌سایت یا فروشگاه شما فرصتی عالی برای برقراری ارتباط با مشتریان است؛ جایی که مشتریان بالقوه می‌توانند در مورد کسب‌وکار شما و آنچه به آن‌ها ارائه می‌دهید، مطلع شوند. برای راه‌اندازی وب‌سایت ابتدا باید به امکانات آن برای تحقق اهداف کسب‌وکارتان فکر کنید.

بسته به هدف کسب‌وکارتان، اطلاعات و امکانات لازم را در وب‌سایت قرار دهید؛ صفحه وب‌سایت شما ممکن است شامل شماره تلفن، ایمیل، آدرس و نقشه، درگاه خرید آنلاین و … باشد. 

بازاریابی محتوا (contetn marketing)

در بازاریابی محتوا Content Marketing با تولید محتوای هدفمند جهت افزایش بازدید به فروش بیشتر و برند سازی خودمون کمک میکنیم .

این روزه ها همه میدونن که در دیجیتال مارکتینگ محتوا پادشاه هست و به جرعت میشه گفت بدون محتوا هیچکاری نمیشه انجام داد. محتوا شامل هر متن، تصویر، صدا و ویدئو هست و هرکاری بخواید انجام بدین به این 4 محتوا نیاز دارید. اما کیفیت محتوا حرف اول رو میزنه و بدون محتوای با کیفیت نه تنها موجب محبوبیت نمیشه بلکه در بعضی از موارد موجب ضربه زدن به برند میشه.

برای داشتن یک وبلاگ عالی به موارد زیر توجه کنید:

  • یکی از مهمترین پایه‌های ساخت یک وبلاگ خوب مهارت تحقیق کلمات کلیدی است. این تحقیق به شما کمک می‌کند تا بفهمید کاربران این روزها به چه موضوعاتی علاقه‌مند هستند و آن را بیشتر سرچ می‌کنند. با تمرکز روی این کلمات می‌توانید به‌صورت هدفمند در صفحه نتایج (SERP) گوگل دیده شوید و کاربران بسیاری را وارد سایت خود کنید.
  • سعی کنید با تولید محتوای به روز و جذاب اعتماد مشتریان به خود جلب کنید.
  • از لحن تبلیغاتی در مقالات خود استفاده نکنید. این کار باعث می‌شود تا مشتریان کمتر به شما اعتماد کنند.
  • حتماً بخش نظرات را به وبلاگ خود اضافه کنید. مشاهدۀ نظرات سایر خوانندگان باعث می‌شود تا کاربران جدید به شما خیلی‌ راحت‌تر اعتماد کنند.

سئو (SEO)

سئو (SEO) به معنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (گوگل ,یاهو و …) است. وقتی سایت و محتوای آن برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد، در جایگاه‌های نخست نتایج جستجوی کاربران (در صفحۀ SERP) قرار می‌گیرید؛ و بدیهی است که هر چقدر جایگاه شما در این فهرست بالاتر باشد، مخاطبان بیشتری جذب سایت‌تان خواهند شد. جذب مخاطب بیشتر، مساوی است با فروش بیشتر و سود بیشتر.

سئو

با این حال هر محتوا توسط ۲ ارزیاب بررسی می‌شود، یکی مخاطبان وب سایت و دیگری توسط موتورهای جستجو! در حقیقت مخاطبان مطلب شما را نمی‌بینید، اگر مطلب شما باب میل موتورهای جستجو نباشد و سایت شما و مطالب آن اصطلاحا «سئو» نشده باشد.

پس یک دیجیتال مارکتر لازم است حداقل با مبانی سئو نظیر تحقیق کلمات کلیدی و مثلث سئو، نحوه عملکرد موتورهای جستجو، OffPage Seo و OnPage Seo آشنا شده و مثلا قادر باشد، اثربخشی و نحوه عملکرد Backlinkها را توضیح دهد.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

میشه گفت ابزاری که بیشترین معروفیت رو بین اکثریت مردم داره در دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی هست.

در این روش بازاریابی با افزایش قدرت بازاریابی محتوا میتونیم به افزایش فروش و برندینگ خودمون کمک شایانی کنیم، اما در اینجا هم باید به این سوال پاسخ بدیم مخاطبان هدف ما در شبکه های اجتماعی چه کسانی هستند و بعد طبق جواب این سوال شبکه اجتماعی مد نظر خودمون رو تعیین کنیم.

میتوانید از ابزار های زیر برای بازاریابی در رسانه های اجتماعی استفاده کنید

  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • توئیتر
  • لینکدین
  • یوتیوب
  • و . . .

تبلیغات دیجیتال (Digital Advertising)

تبلیغات دیجیتال یکی از اساسی‌ترین ستون‌های دیجیتال مارکتینگ است. تفاوت اصلی تبلیغات دیجیتال و آفلاین این است که شما در این نوع تبلیغات می‌توانید عملکرد تبلیغ خود را به صورت دقیقی اندازه‌گیری کرده و آن را بهینه کنید.

تبلیغات در گوگل (Google Ads)

سئو و بهینه شدن سایت هرچند که حیاتی و ضروری است اما فرایندی زمان‌بر است و مدت‌ها طول می‌کشد تا اعتماد گوگل را به‌دست آورید؛ ولی اگر بخواهید یک شبه در صفحه اول نتایج گوگل قرار بگیرید یک راه ساده و کاربردی وجود دارد و آن هم چیزی نیست جز استفاده از تبلیغات گوگل که معروف به گوگل ادز است .

Google Ads

تبلیغات در گوگل خود به دو دسته تقسیم می‌شود:

تبلیغات نمایشی: در این روش تبلیغ شما در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های همکار گوگل (مثل یویتوب) نمایش داده می‎شود.
تبلیغات در جستجو: گوگل تبلیغ شما را در صفحۀ نتایج خود (SERP) به نمایش می‌گذارد.

به طور کلی تبلیغات در گوگل به صورت کلیکی یا PPC انجام می‌شود. یعنی شما تنها در صورتی پول می‌دهید کاربران نسبت به تبلیغ شما کنجکاو شده و روی آن کلیک کرده باشند! به ازای هر کلیک، مبلغی از حسابتان کم می‌شود و تا زمانی که شارژ حسابتان به پایان برسد، تبلیغ شما در نتایج جستجو حضور خواهد داشت. این هزینه‌ به عوامل مختلفی از جمله کیفیت سایت، کیفیت تبلیغ و قیمت پیشنهادی رقبا بستگی دارد.

رپورتاژ آگهی (Advertorial)

رپورتاژ آگهی به شکلی از تبلیغات گفته می‌شود که در قالب یک مقاله یا گزارش خبری به مخاطبان عرضه می‌شود؛ به صورتی که مخاطب در نگاه اول متوجه جنبۀ تبلیغاتی آن نشده و تصور می‌کند در حال مطالعه یک مطلب عادی است. این بی‌طرف بودنِ لحنِ گزارش باعث جلب اعتماد مخاطبان می‌شود.

در این روش تبلیغاتی معمولاً شرکت‌ها به منظور برندسازی یا معرفی کسب‌وکار و محصولات خود، یک گزارش یا یک مطلب آموزشی را تهیه می‌کنند. در مرحله بعد، این گزارش برای انتشار به خبرگزاری‌ها، وب‌سایت‌های معتبر و مرتبط با کسب‌وکار برند ارائه می‌شود. سپس، این سایت‌ها مقاله را با دریافت پول منتشر می‌کنند.

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

یکی از ابزار های خیلی قدرتمند حتی در ایران ایمیل مارکتینگ هست، البته خوشبختانه به تازگی ها قدرت این ابزار دیجیتال مارکتینگ بین ایرانی ها هم جا افتاده و کمتر بیزینسی هست که از ایمیل مارکتینگ استفاده نکنه .

البته همینجا بگم به این معنا نیست حتما باید از این ابزار استفاده کنیم، شاید در بعضی از بیزینس ها طبق استراتژی که میزیزند و مخاطب هدفی که مشخص میکنند ایمیل مارکتینگ جایی نداشته باشه و نباید بزور این ابزار رو در پلن مارکتینگ خودشون بچینند.

در حقیقت یکی از بخش های مهم در بازاریابی دیجیتال بخش تبدیل یا convert هست، بخوام خیلی ساده تعریف کنم به معنای تغییر وضعیت بازار مخاطب داخل سایتتون هست. تبدیل بازدید کننده به علاقمند، علاقمند به خریدار، یا همون ابتدا تبدیل بازدید کننده به خریدار

در کل از ابزاری مثل ایمیل برای بهبود نرخ تبدیل استفاده میکنیم، که خیلی راحت جایگزین ایمیل میتوینم SMS رو داشته باشیم، پس قدرت اصلی به پیاده سازی فرایند تبدیل در سایت هست چرا که مدتی بود فقط تلاش میشد برای افزایش بازدید سایت و به این بخش توجه نمیشد ولی خداروشکر امروزه خیلی از بیزینس ها به این قسمت دیجیتال مارکتینگ هم توجه میکنند. برای کسب اطلاعات بیشتر میتونید به آموزش رایگان ایمیل مارکتینگ مراجعه کنید.

انواع ایمیلی که ممکن است در کمپین های تبلیغاتی ارسال شود:

  • ارسال پست های وبلاگ
  • ایمیل های مرتبط به علاقه مشتری با دسته بندی آنها در صفحه فرود
  • ایمیل برای پیگیری افرادی که در سایت شما چیزی را دانلود کرده اند
  • و . . .

بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)

بازاریابی پیامکی، به طور مختصر همان پیامک های تبلیغاتی است که عموما در بیشتر گوشی های موبایل قابل رویت است. و این بدان معنا نیست که تولید آن کار ساده ای باشد، بازاریابی پیامکی دارای قوانینی می باشد که باید حتما آن را رعایت کرد و سهل انگاری در انجام آن نتیجه بخش نبوده و حتی باعث عملکرد نامطلوب برای شرکت خواهد شد.

بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی یکی از شیوه‌های زودبازده و کم‌هزینه در بازاریابی است و تاثیر بسیار آن در برندینگ و افزایش فروش غیر قابل انکار است؛ منتها به شرط آنکه با اصول آن آشنا باشید و روش صحیح استفاده از آن را بدانید.

بازاریابی پیامکی برای آن دسته از کسب و کارهایی که هنوز اول راه هستند و نمی‌خواهند هزینه بالایی را صرف تبلیغات کنند، یک گزینۀ عالی است.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

موارد زیر، نمونه‌هایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند:

  • بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM) 
  • سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)
  • بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  • بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • استراتژی محتوا (Content Strategy)
  • تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
  • اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
  • تبلیغات بنری (Banner Advertising)
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ 
  • بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
  • تولید محتوا
  • بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)